بررسی تطبیقی جایگاه زن در اندیشه امام خمینی و دیدگاههای فمینیستی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده انسیه ملکیان
- استاد راهنما نعمت الله کرم اللهی شمس الله مریجی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
موضوع این رساله، بررسی تطبیقی جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره) و اندیشه های فمینیستی است. روش استفاده شده در این رساله، روش تحلیل متن از نوع تطبیقی است. هر یک از این اندیشه ها در دو قسمت بررسی شده اند. قسمت اول: بررسی مبانی این دو اندیشه است و قسمت دوم: بررسی ابعاد جایگاه زن در هریک از این اندیشه هاست که در سه بعد بررسی شده است. الف) جایگاه زن به عنوان انسان. ب) جایگاه زن در خانواده. ج) جایگاه زن در اجتماع( اقتصاد، سیاست و فرهنگ). همانطور که خواهیم دید امام خمینی به هستی-شناسی توحیدی اعتقاد دارند و در نظر وی انسان خلیفه خدا بر روی زمین است . منابع معرفت شناسی وی، عبارتند از: عقل و وحی و حس و فطرت و شهود. زن در اندیشه امام خمینی(ره) از منزلت و مقام والایی برخوردار است. امام در عین دفاع از تساوی زن و مرد از نظر حقوق انسانی، تأکید می کند که در بعضی از موارد تفاوت هایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها ارتباط ندارد، بلکه مربوط به طبیعت آنان است و به همین خاطر هر کدام احکام و حقوق خاص خود را نیز دارند. امام خمینی(ره) با تأکید بر نقش مادری و جایگاه زن در تربیت صحیح فرزندان، معتقد است که مادران در جامعه بزرگترین مسئولیت و شریف ترین شغل را دارند. امام خمینی(ره) از حضور زنان در تمام عرصه های فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی به عظمت یاد کرده و زنان را تشویق به این امر می کنند، البته به شرطی که به نقش زن در خانواده لطمه وارد نشود. اندیشه فمینیست ها بر مبنای اندیشه های سکولاریستی و لیبرالیستی و پوزیتویستی بنیان گذاری شده است. اکثر فمنیست ها تفاوت های طبیعی میان زنان و مردان را نادیده می گیرند و از نظر آنها زن و مرد دارای ویژگی ها و استعداد ها و روحیات یکسانی هستند. آنها نسبت به نقش مادری و جایگاه زن در خانواده دید منفی و بدبینانه ای دارند. فمنیست ها طرفدار آزادی بی حد و حصر زنان بوده و شرکت آنان در فعالیت های اجتماعی و سیاسی را به عنوان یک اصل اساسی پذیرفته و برای نقش آنها در خانواده ارزشی قائل نیستند.
منابع مشابه
بررسی جایگاه اصل تکلیفگرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی
این پژوهش در پی پاسخ به این سؤال است که تکلیفگرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی+ چه جایگاهی دارد؟ به منظور دستیابی به اهداف پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی ابعاد تکلیفگرایی، ارکان ادای تکلیف و نسبت بین تکلیف و نتیجه در اندیشه سیاسی امام+ مورد بحث قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تکلیفگرایی، مؤلفه اصلی اندیشه سیاسی امام+ در عرصه نظر و عمل بوده است. اما نکته اساسی این پژ...
متن کاملبررسی تطبیقی جایگاه زن از دید امام خمینی(ره) در ادبیات نمایشی مقاومت
اعتلای جایگاه زنان در جامعه اسلامی، از دغدغه های امام خمینی در سخنرانی هایشان است. ایشان به تاثیرگذاری زنان در نهضت اسلامی و نقش سازنده زنان در پیشرفت کشور اذعان می نمایند. از نظر امام، زنان در پیروزی انقلاب سهمی مساوی و در بعضی موارد بیش از مردان داشتند. ادبیات نمایشی مقاومت، جریانی است که داعیه آن انعکاس واقعه تاریخی جنگ تحمیلی است و یکی از راههای سنجش میزان هماهنگی تولیدات آن با تاریخ، تطابق...
متن کاملنقش و جایگاه عرفان در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)
وجه غالب وجود امام خمینی، سلوک و بندگی ایشان و به تبع آن، شأن هدایتگری امام از منظر عشق به مخلوق و بندگی خالق است. امام خمینی در کسب معرفت و گام زدن در عرصة سیاست و تلاش برای تشکیل حکومت و برپایی دولت با اتکال به قدرت الهی و اخلاص و قیام لله و با تأسی جستن به قرآن و مکتب حضرت رسول اکرم(ص) و اهل بیت ایشان(ع) بر این وجه حرکت کردند و وقتی هدف مع...
متن کاملجایگاه فطرت در اندیشه تربیتی امام خمینی(ره)
ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند. هدف از...
متن کاملبررسی تطبیقی «قیام» در اندیشه زیدیه و امام خمینی
مذهب شیعه همواره مدعی پویایی و قیام برای نیل بیشتر به آرمانها و بهبود حیات دنیوی و اخروی انسان بوده و در این راستا، همواره با موانع باطل در ستیز بوده است، این مقوله با توجه به آموزه های اسلام، به جریانی ثابت در تفکر شیعی تبدیل شده است. قیام در اندیشه شیعه متمایز از مفاهیمی چون شورش و اقدام به سیف است. در میان شیعیان و در ادوار تاریخیشان بعد از حادثه کربلا، قیام امام خمینی بهلحاظ توفیق در ایج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023